به سایت رسمی شرکت دانه تاک خوش آمدید. "انسانیت به ما می گوید ، ارزش دیگران را پاس بداریم."  جهت اشتراک رایگان به قسمت تماس با ما مراجعه فرمایید"

 

قیمتهای زیر مربوط به نرخ دان با ارز نیمایی می باشد که مرغداران بر اساس نیاز کل یا بخشی از دوره خود بصورت واریزی می توانند از شرکت تعاونی مرغداران صداقت تاکستان خرید نمایند - جهت اطلاعات بیشتر به قسمت "روزنه" مراجعه نمایید

1402/12/24 پنجشنبه
21700 پیشدان ویژه
20100 پیشدان
19500 میاندان
18700 پسدان
16800 پایانی
_ آغازین بوقلمون
_ رشد 1 بوقلمون
_ رشد 2 بوقلمون
_ تکاملی بوقلمون
_  بلدرچین
نامشخص پیش بینی

 

 گوشت مرغ 58000 
 گوشت بوقلمون _
پیش بینی نامشخص
قیمت جوجه 25000
پیش بینی نامشخص
پرکنی در طیور گوشتی و راه ای مقابله با آن :

 


سالهای متمادی سوالات فراوانی در مورد اسپری ضد زخم و اسپری های ضد پرکنی در ذهن ما وجود داشت ولی امروزه ما راه های جدید و بهتری ، مانند مکملهای مواد معدنی با پروبیوتیک ها و جلبک دریایی و قطره مغذی برای مقابله با پرکنی در طیور در دست داریم . ابتدا اینکه پرکنی را میتوان مورد خفیف کانیبالیسم یا خود خوری دانست ولی در کل نباید آن را با کانیبالیسم اشتباه گرفت .

 

پرکنی در طیور چیست؟

بطور کلی پرکنی به نوعی مشکل رفتاری در مرغها گفته میشود ، این رفتار ناهنجار در مرغهای خانگی ، مرغهای تخم گذار و بلدرچین بیشتر دیده میشود . در این حالت پرنده ممکن است پر خود یا پر مرغهای اطراف را بکند . دو سطح از شدت این بیماری شناخته شده است . سطح ملایم و سطح شدید . سطح ملایم آن معمولا یک فرایند طبیعی در گله محسوب می شود و نباید باعث نگرانی شود . در این حالت پرندگان بطور ملایم شروع به نوک زدن به یکدیگر میکنند . رفتار عجیبی تقریبا شبیه حالتی که مرغها دچار انگل شده اند از خود نشان میدهند . این نوک زدن در گله نوعی رفتار طبیعی اجتماعی پرنده است که نباید باعث نگرانی شود ولی تکرر در حالت پرخاشگرانه این رفتار ممکن است باعث خونریزی پرنده شود و این پرکنی از حالت ملایم به شدید و نهایتا به کانیبالیسم تبدیل و منجر به مرگ می شود . در مرغداری ها بدلیل تراکم بالا ، فضایی برای تحرک مرغها برای جستجوی خوراک محیا نیست ، بعلاوه اینکه خوراکی که در اختیار مرغها قرار میگیرد بسیار قوی و غلیظ است و میتواند در عرض چند دقیقه بجای چند ساعت گشت و گذار در مرتع ، مواد مورد نیاز بدن پرنده را تامین کند . لذا مرغها نمیتوانند در مرتع از علوفه ها تغذیه کنند وعلاوه بر اینکه فیبر بدن آنها تامین نمیشود برای جبران آن و تقلید رفتار غریزه ای و اجتماعی خود به سمت مرغهای دیگر متمایل شده و شروع به بازی با پر همدیگر میکنند . کندن پرها تا موقعی که منجر به زخم شدن بدن نشود ، مشکلی ایجاد نمیکند . این پر کندن ممکن است انقدر ادامه پیدا کند تا زمین مملو از پرهای  سفید شود و مرغها شروع به خوردن پر کنند که به این حالت پرخوری می گویند . پرکنی و پرخوری مشکل عمده مرغداریهای متراکم می باشد زیرا این رفتار گاها انقدر ادامه می یابد تا لکه قرمزی در بدن پرنده دیده شود و منجر به کانیبالیسم شود . ولی این موضوع تا به تلفات نرسیده است دلیلی بر نگرانی نیست و براحتی با تنظیم کمبود مواد معدنی مورد نیاز مثل نمک و سایر مکمل های معدنی میتوان از ادامه آن پیشگیری کرد .

 

 

علل بروز  پرکنی چیست ؟

عوامل متعددی ممکن است منجر به پرکنی در طیور شوند . از آن جمله میتوان به کمبود مواد مغذی بخصوص مواد معدنی ، کمبود اسیدهای امینه مورد نیاز پرنده مانند متیونین و لیزین و تروئنین اشاره کرد . در این موقع براحتی میتوان با اضافه کردن مکملها و مواد محلول در آب یا مخلوط در دان کمبودهای بدن پرنده را تامین کرد . اگر این کمبودها تامین نگردد پرنده با نوک زدن به سایر مرغها سعی در تامین این مواد از بدن مرغهای دیگر دارد . افزایش میزان نمک جیره بین 5 تا 7 درصد میتواند به کاهش این مساله کمک کند وهمچنین  مطمئن شوید همه پرندگان دسترسی کامل به آب و غذا را داشته باشند . و هیچکدام از فیدرها و آبخوری ها انسداد نداشته باشند . و نیز مطمئن شوید همه پرندگان در طول روز جیره روزانه خود را بطور کامل دریافت میکنند . بعبارت دیگر همه آنها به یک میزان و به نوبت تغذیه بشوند . استفاده از فیدرهای اتوماتیک موثر است زیرا میزان استرس را هنگام خوراک دادن بمراتب کمتر میکند .

شروع عمل نوک زنی نیز میتواند ناشی از استرس محیطی باشد . هرگونه تغییر ناگهانی در نور ، حتی اندازه خوراک ، حرکت کارگر در داخل مرغداری میتواند منجر به شروع عامل نوک زنی شود .

 

 

چگونه میتوان از شروع  نوک زنی جلوگیری کرد؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است لذا موارد زیر را در نظر بگیرید :

-پرندگان را مرتباً بررسی كنید: از نظر ازدحام زیاد ، استرس حرارتی ، بررسی شپش های زیر پرها یا آلودگی کنه را بررسی کنید. پرنده هایی که توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار میگیرند را در نظر بگیرید .

-دان مرغ ها را از ابتدای دوره تغییر ندهید و آن را با دان و یا سایر مواد دیگر (بدلیل مسائل اقتصادی) رقیق نکنید . در جیره استاندارد پرندگان همه موارد معدنی غالبا دیده میشود و تغییر دان موجب برهم زدن استاندارد آن شده و ممکن است منجر به پرکنی و نهایتا خودخوری شود . متوجه شوید که مرغها به چه دانی عادت کرده اند و سعی کنید آن را تغییر ندهید .

-از کافی بودن دان خوری و آبخوری اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید مرغها به سرعت به آنها دسترسی دارند .

-خوراک و آب کافی را تأمین کنید و مطمئن شوید که پرندگان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات داشتن دو ایستگاه خوراک و آب به این معنی است که همه مرغها در صورت نیاز خوراک و آب  خوبی دریافت می کنند. 

-تحقیقات اخیرنیکول و همکاران (2003) نشان داد که در صورت وجود بیش از 3 تغییر خوراک در زندگی یک پرنده ، خطر ابتلا به پرکنی و پرخوری افزایش می یابد. اگر مجبور به تغییر خوراک هستید این کار را به تدریج انجام دهید تا به پرندگان زمان کافی برای تنظیم وضعیت خود داشته باشند . همیشه اطمینان حاصل کنید که دان برای پرنده خوش طعم است. اطمینان حاصل کنید که آن تازه است و پرندگان از آن لذت می برند. سرانجام تهیه فیبر کافی در رژیم غذایی می تواند به کاهش این مساله  کمک کند - اطمینان حاصل کنید که خوراک تجاری شما از تعادل ویتامینه و معدنی مناسب برخوردار است و مواد اولیه بکار رفته در آن از منابع استاندارد تهیه شده باشد .

 

نتیجه : همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اما :

اگر مرغها دچار کانیبالیسم یا خودخوری شدید شوند درمان آن دشوار است ، اگر شیوع بیماری در گله به سرعت انجام شد ، پرندگان مصدوم را جدا و درمان کنید . تمام پرندگان زخمی را برداشته و با اسپری زخم درمان کنید. پرندگان را در گله با زخم باز رها نکنید. از بین بردن علت اصلی همیشه بهترین گزینه است .

راه های متعددی برای درمان کانیبالیسم وجود دارد مانند چشم بندهایی که بر روی نوک مرغها نصب میکنند تا دید انها را محدود کنند ، اسپری های ضد پرکنی و ضد زخم ، پوشاندن قسمت زخمی ، جدا کردن مهاجمان از مصدومان و درمان جداگانه هرکدام و نوک چینی . ولی متاسفانه این راه ها برای مرغهای آزاد در مرتع مناسب است و برای مرغداری ها با ظرفیت بالا بسختی امکان پذیر است . بهترین راه برای جلوگیری این امر ابتدا تنظیم حرارتی و نوری سالن است و سپس استفاده از خوراک و دان استاندارد و مطمئن شدن از تعداد کافی دان خوری و آبخوری می باشد . و در صورت مشاهده آثار پرکنی ، استفاده از مکملها در دان یا آب مرغها توصیه میشود ، اگر مشکل رفع نگردید حتما با دامپزشک فارم خود یا مسئول فنی شرکت تولید کننده خوراک جهت بررسی های بیشتر تماس بگیرید .

 

Fionna and Gordon Appleton

Monday, May 12, 2014

 -ترجمه : وحید قدیانی - شرکت دانه تاک - پائیز 1398


کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دانه تاک می باشد
All right reserved@2012 , weger.ir