به سایت رسمی شرکت دانه تاک خوش آمدید. "انسانیت به ما می گوید ، ارزش دیگران را پاس بداریم."  جهت اشتراک رایگان به قسمت تماس با ما مراجعه فرمایید"

 

قیمتهای زیر مربوط به نرخ دان با ارز نیمایی می باشد که مرغداران بر اساس نیاز کل یا بخشی از دوره خود بصورت واریزی می توانند از شرکت تعاونی مرغداران صداقت تاکستان خرید نمایند - جهت اطلاعات بیشتر به قسمت "روزنه" مراجعه نمایید

1403/02/06 پنجشنبه
21700 پیشدان ویژه
20100 پیشدان
19500 میاندان
18700 پسدان
16800 پایانی
31000 آغازین بوقلمون
25200 رشد 1 بوقلمون
23200 رشد 2 بوقلمون
20500 تکاملی بوقلمون
20900  بلدرچین
افزایش پیش بینی

 

 گوشت مرغ 52000 
 گوشت بوقلمون _
پیش بینی کاهش
قیمت جوجه 25000
پیش بینی کاهش
راهنمای پرورش بوقلمون

 

چگونه شروع کنیم؟  

برای شروع پیشنهاد می شود به معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه و از نظرات کارشناسان مربوطه استفاده نمائید. چون با توجه به شرایط زمانی و موقعیت مکانی، تسهیلات و قوانین مختلفی وجود دارد. در ضمن شما می توانید اطلاعات جامعی در خصوص شرایط تاسیس جایگاه پرورش بوقلمون و نحوه تهیه جوجه بوقلمون یک روزه و یا فروش محصول نهایی بدست آورید.

از نظر آب و هوا و جهت تعیین یک اقلیم مناسب برای پرورش بوقلمون باید گفت که با توجه به بسته بودن سیستم پرورش و قابل کنترل بودن آن پرورش این حیوان تقریبا" در تمامی نقاط امکان پذیر بوده و به بیان دیگر در هر ناحیه ای که پرورش مرغ امکان پذیر است پرورش بوقلمون نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد.

سازه های مورد نیاز برای پرورش بوقلمون دقیقا" همان سازه های مورد استفاده درپرورش مرغ  می باشد، یعنی در سیستم پرورش به صورت بسته، بوقلمونها در سالنهایی مشابه سالنهای مرغداری نگهداری می شوند، ولی از نظر تراکم در واحد سطح، تهویه و میزان هوادهی، نیازهای گرمایی اندکی با مرغ متفاوت هستند.

از نظر تجهیزات به کار رفته در سالن باید گفت که دانخوریها و آبخوریها از نظر اندازه و شکل، از مرغ متفاوت بوده و پس از یکماه اول پرورش باید دانخوری و آبخوریهای ویژه ای را به کار برد.

جوجه ریزی

جوجه ها باید پس از تخلیه از ماشین حمل جوجه به مدت یک ساعت و در همان کارتن جهت جلوگیری از استرس نگهداری شوند. سپس جوجه ها را بطور یکنواخت در اطراف دان خوری ها و آبخوری ها پخش کنند و جعبه ها را بلافاصله به بیرون برده و بسوزانند.

جوجه بوقلمون ها بر خلاف جوجه مرغ از هوش کمتری برخوردارند بطوریکه  نحوه ی خوردن را نمی دانند لذا باید با تمهیداتی آنها را با خوراک آشنا نمود. وزن جوجه بوقلمون خوب و سالم تقریبا" باید بین 60 تا 65 گرم باشد.

خوراک

خوراک مهمترین عامل در پرورش بوقلمون است زیرا هربوقلمون تا پایان دوره تقریبا" 40 کیلو گرم دان مصرف می کند و احتیاجات غذایی بوقلمون باعث می شود که جیره ای کاملا متفاوت با مرغ داشته باشد بالانس اسیدهای آمینه و انرژی پروتئین بسیار متفاوتی با مرغ دارد و برای جیره ی آن حتما" از مکمل های ویتامینه و معدنی مخصوص بوقلمون استفاده می شود. در غیر اینصورت جوجه بوقلمون ها دچار فلجی، اسهال و مسمومیت و عدم رشد می شوند. لذا توصیه می شود دان لازم را فقط از کارخانجات معتبرتولید کننده خوراک دام تامین نمائید که دان بوقلمون را به صورت تخصصی تولید می کنند.

نکات مهم در پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون باید درماه های گرم سال آغاز شود تا نیاز به وسایل پر خرج برای گرم کردن به حداقل برسد. هشت هفتگی برای بوقلمون از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا تا سن 8 هفتگی هر ده جوجه بوقلمون را در یک متر مربع فضا قرار می دهند ولی درسن 8 هفتگی هر5 جوجه بوقلمون را در یک متر مربع فضا قرارمی دهند. همچنین در سن 7 تا 8 هفتگی جداسازی بوقلمونها ی نر وماده از هم صورت می گیردکه بسیار امر مهمی است. این مساله را می توان از سن 6 تا 8 هفتگی انجام داد. این امر را می توان بوسیله ی جداسازی در سالن دیگر و یا استفاده از قفس یا توری در سالن مرغداری انجام داد.

دقت نمائید که در پایان هر هفته وزن کشی انجام شود و حتما آنها را یادداشت کنید. حرارت سالن را بر اساس جدول زیر تنظیم نمائید.

سن به هفته    اول        دوم       سوم       چهارم       پنجم       ششم به بعد   
سانتی گراد 32 29 26 24 22 21

 

از سه هفتگی تا عرضه به بازار باید دانخوریهای بزرگ برای بوقلمون های جوان تهیه نمود بطوریکه عمق دانخوری 10 سانتی متر و طول آن 7 الی 8 سانتی متر برای هر قطعه بوقلمون باشد.

برای واکسیناسیون حتما با دامپزشک فارم خود مشورت نمائید. در استفاده از داروها برای بوقلمون ها باید بسیار دقت شود و حتما" با مشورت دامپزشک متخصص فارم و یا کارشناس تغذیه طیور کارخانه خوراک معتبر اقدام به مصرف داروها نمائید زیرا بسیاری از داروهایی که برای مرغها   بلا مانع است برای بوقلمون ها مضر می باشند.

مدیریت قبل از کشتار

مدیریت قبل از کشتار در بوقلمون بسیار حائز اهمیت است. بهترین سن عرضه به بازار بوقلمون 16 هفتگی است (چه نر و چه ماده) ولی حداکثر زمان بارگیری برای ماده ها 20 هفته می باشد زیرا نگهداری بیشتر از این زمان اصلا" اقتصادی نبوده و هزینه نگهداری بخصوص افزایش می یابد. لذا توصیه می شود از سن 16 تا 20 هفتگی عملیات کشتار و بارگیری انجام گردد.

وزن بوقلمونهای ماده بین 8 تا 12 کیلوگرم و وزن بوقلمونهای نر بین 16 تا 23 کیلوگرم در زمان کشتار می رسد.

مطالعه جدول زیر و مقایسه آن با دوره ی پرورش می تواند مفید باشد.

 

سن هفته  وزن پرنده نر به کیلوگرم وزن پرنده ماده به کیلوگرم
1 0.160 0.150
5 1.290 1.560
9 5.860 4.530
13 10.820 7.910
17 15.830 10.970
21 20.580 12.850

 

گردآورنده : مهندس وحید قدیانی

1391/6/6

برگرفته از کتاب پرورش بوقلمون تالیف مهندس احمد قربانی

و مشاهدات فارمهای شرکت دانه تاک

منتشر شده در نشریه شماره 10 شرکت دانه تاک

 


کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دانه تاک می باشد
All right reserved@2012 , weger.ir